Minnesota-hoidon 12 askelta

Minnesota-hoito pohjautuu ns. 12 askeleen toipumisohjelmaan

12 askeleen toipumisohjelma on kehitetty Yhdysvalloissa (AA-liikkeen toimesta) ja se muodostui nopeasti mullistavaksi addiktiosairauden hoito-ohjelmaksi, jonka avulla ensin alkoholistit alkoivat massoittain todella toipumaan sairaudestaan ensimmäistä kertaa koko ihmiskunnan historiassa.

Tänä päivänä 12 askeleen toipumisohjelmaa käytetään maailmalla miltei kaikkien riippuvuuksien hoidossa. Päihderiippuvuuden ja läheisriippuvuuden ohella se on laajassa käytössä myös muun muassa peliriippuvuuden, uhkapeliriippuvuuden, seksiriippuvuuden, ruokariippuvuuden ja sokeririippuvuuden hoidossa.

12 askeleen toipumisohjelma on ainoa toimiva täsmälääke riippuvuussairauteen ja se on nimenomaisesti kehitetty kokonaisvaltaiseen riippuvuudesta vapautumiseen, ei ainoastaan esim. juomisen tai käyttämisen lopettamiseen.

Riippuvuussairaudesta parantuminen vaatii kokonaisvaltaisen hoito-ohjelman

Riippuvuussairaus vaikuttaa äärettömän haitallisesti sairastuneen koko persoonallisuuteen ja kaikkiin elämän osa-alueisiin. Se muuttaa sairastuneen persoonallisuuden, vääristää sairastuneen ajatusmaailman ja käyttäytyminen muuttuu riippuvuuskäyttäytymiseksi.

Tämän valossa jokainen ymmärtää, että esimerkiksi alkoholismissa ei alkuunkaan riitä se, että lopetetaan juominen. Juominen on vain oire itse sairaudesta ja siksi itse sairaus pitää
hoitaa. Se vaatii täydellisen ja kokonaisvaltaisen riippuvuussairauden hoito-ohjelman, jota minnesota-hoidon 12 askeleen toipumisohjelma edustaa.

Koska toipumisohjelma on toipuneiden riippuvaisten itse kehittämä ja omiin kokemuksiin perustuva elämäntapa, sen voi sanoa sisältävän täydellisen tiekartan ulos riippuvuuden hallitsemasta elämästä. Toipumisohjelmaa ei voi suorittaa kerralla läpi, vaan ohjelmaa tulee elää pitkäjänteisesti ja kokonaisvaltaisesti – päivä kerrallaan ja askel kerrallaan.

Suomessa päihdeongelman hoito on nojannut perinteisesti aivan muihin teoreettisiin viitekehyksiin kuin 12 askeleen toipumisohjelmaan, joka osaltaan selittää sen heikkoa tasoa. Suomessa ainoastaan minnesota-hoidot perustuvat täysin 12 askeleen hoito- ohjelmaan kuin myös ns. myllyhoito, joskin ilman läheisten huomioimista. Minnesota-hoito tähtää aina koko perhe- ja lähiyhteisön yhteiseen kokonaisvaltaiseen toipumiseen.

Minnesota-hoidossa alkoholismi ja päihderiippuvuus nähdään aina koko perheen sairautena. Siksi koko perheyhteisö tulee ottaa hoidon piiriin.

Sanottu ei ole vain ihannetila, vaan se on itseasiassa välttämättömyys riippuvuudesta toipumisessa. Mikäli toipuva palaa kuntoutuksesta kotiinsa ja läheistensä silmien eteen ns. ”syyllisen leima otsassaan” ilman läheisten oman toipumisen käynnistymistä ja heidän saamaa kattavaa ymmärrystä päihdesairauden luonteesta – yksikään raittius ei kestä.

Ota yhteyttä ja kysy lisää Minnesota-mallin hoito-ohjelmasta.